لوگوی رایان استیل مهر
رایان استیل
درحال بارگذاری...

تماس با کارشناسان

02132974

زمان پاسخگویی

۷ روز هفته و ۲۴ ساعته

ارسال ایمیل

info@rayansteel.com
پیچ و مهره گالوانیزه گرم
رایان استیل

آشنایی با پیچ و مهره گالوانیزه گرم و کاربردهای آن

پیچ و مهره گالوانیزه گرم

بسیاری از افراد فکر می کنند که پیچ و مهره گالوانیزه گرم نوعی از پیچ و مهره است. در حالی که این یک فرآیند پوشش دهی بر قطعات فولادی است. در موقعیت هایی که امکان خوردگی آهن و فولاد وجود دارد، برای جلوگیری از این امر از فرآیند گالوانیزه گرم استفاده می کنند. بدین صورت که فولاد را در مخزن بزرگی از روی مذاب شده قرار می دهند تا پوششی بر سطح آن تشکیل دهد که مقاومت بالایی دارد.

پیچ و مهره گالوانیزه گرم هم یکی از این محصولات است و در پروژه هایی که در فضای باز قرار دارند مانند بزرگراه ها، پل ها و برج های انتقال نیرو که در معرض شرایط آب و هوایی مختلف قرار دارند استفاده می شود. گالوانیزه محافظی با دوام است باعث افزایش مقاومت و عمر فولاد می شود.

این پیچ ها و مهره ها جدای از مقاومت در برابر شرایط محیطی، استحکام بالایی نیز دارند. تولید آن ها مطابق با استانداردهای خاص که یکی از آن ها ASTM و تعیین شده توسط انجمن آزمایش و مواد آمریکا است انجام می شود.

اگر بخواهیم به صورت کلی نگاه کنیم، پیج و مهره گالوانیزه برای سازه هایی که به بست های محکم و مقاوم نیاز دارند بسیار مناسب و کابردی است.

ویژگی های پیچ و مهره گالوانیزه گرم
پیچ و مهره گالوانیزه – رایان استیل مهر

کاربردهای پیچ و مهره گالوانیزه گرم

عمده کاربرد این پیچ ها و مهره ها برای سازه هایی است که تحت عوامل فرسایشی و عوامل طبیعی مانند رطوبت، باد و باران، سرما و گرما است. برای مثال می توان پایه های چراغ های روشنایی، گارد ریل ها و دکل های انتقال برق اشاره کرد. عمر فرآیند گالوانیزه گرم نسبت به فرآیند سرد آن طول عمری بیشتری دارد که می توان حداقل 25 سال آن را در نظر گرفت. در مناطق شهری ممکن است این مدت به نزدیک 80 سال هم می رسد.

البته نکته مهم این است که در شرایط حرارات شدید و دمای بالاتر از 200 درجه، روی در لایه های بین فلز جدا می شود. پس این دما برای این پوشش مناسب نیست.

فرآیند پوشش دهی پیچ و مهره گالوانیزه گرم

مرحله اول: شستشو

این مرحله با توجه به میزان زدگی و چربی موجود انجام می شود. در شرایطی که قطعه از قبل دارای پوششی باشد، باید در این مرحله پوشش آن برداشته شود که برای این امر از چربی گیرها و اسیدهی ضعیف استفاده می شود چون سطح قطعه باید فاقد هرگونه پوسته و پوشش باشد.

خشک کردن

بعد از مرحله شست و شو قطعه نیاز به خشک شدن دارد چون نمی توان به صورت خیس آن را وارد روی مذاب کرد زیرا باعث پرتاب شدن روی به اطرف می شود. روشی برای تسریع خشک کردن وجود دارند که آن قرار دادن قطعات در وان پیشگرم است. مزیت این کار اطمینان از خشک شدن قطعه است که باعث بالا رفتن دمای آن نیز می شود.

پوشش دهی

به مرحله ای رسیدیم که قطعات باید وارد روی مذاب شوند. ابعاد مخزن برای روی مذاب با توجه به سایز و اندازه قطعات در نظر گرفته می شود. دمایی که برای مخزن یا وان در نظر گفته می شود به اندازه قطعات بستگی دارد که معمولا بین 450 الی 580 درجه است. اگر غیر از این باشد پوشش حاصل شده بر روی سطح یکسان نخواهد بود.

اگر قطعات بدون رزوه باشند این آخرین مرحله از گالوانیزه کردن برای آن ها است.

سانتریفیوژ

زمانی که پیچ و مهره ها از از روی مذاب خارج می شوند، مقداری روی در بین رزوه های آن ها باقی می ماند. پس قطعات نیاز به عمل سانتریفیوژ دارند. آن ها به سرعت پس از خارج شدن از مخزن مذاب وارد دستگاه مخصوصی می شوند که باعث خارج شدن روی باقی مانده از بین رزوه ها می شود.

نکته مهم این است که قطعات برای ورود به دستگاه نباید دمایی کمتر از 350 درجه داشته باشند چون خروج ماده باقی ماندهبین رزوه ها به درستی انجام نمی شود.

پیچ مهره گالوانیزه گرم چه کاربردی دارد؟ 

کوئنچ آب

بعد از خروج قطعات از دستگاه سانتریفیوژ دمای آن ها به چیزی در حدود 250 درجه می رسد. ولی واکنش بین آهن و روی همچنان ادامه دارد که برای متوقف کردن این امر از وان کوئنچ آب استفاده می کنند.

ویژگی های پیچ و مهره گالوانیزه گرم

از آنجایی که عمده کاربرد این قطعه استفاده در فضای باز است، پس می توان گفت ویژگی اصلی آن ها مقاومت در برابر عوامل و شرایط فرسایشی است. طول عمر بالای قطعه، استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی هم ویژگی های دیگر این قطعات گالوانیزه شده است.

برای خرید حتما اقلیم و شرایط آب و هوایی آن منطقه را در نظر بگیرید و پس از آن اقدام به انتخاب پوشش کنید. زیرا ممکن است پوشش های مختلف در شرایط آب و هوایی گوناگون دچار تغییراتی بشوند.

کاربرد پیچ و مهره گالوانیزه گرم
ویژگی پیچ و مهره گالوانیزه

معایب

گالوانیزه گرم و سرد عموما در کنار هم ایجاد می شوند و با اینکه فرآیند سرد جایگزین مناسبی برای گالوانیزه گرم است. اما همچنان بسیاری از پیچ و مهره ها از این پوشش گرم استفاده می کنند. دمای مذاب معمولا بیشتر از فشار فولاد کربنی است که در نتیجه سختی قطعات ساخته شده از فولاد کاربنی افت شدیدی می کند که تغییر خواص مکانیکی را در بر دارد. البته افت سختی پیچ و مهره گالوانیزه گرم که پایه آن ها مواد فولاد کربنی است امری جدانشدنی است.

مورد دیگر آسیب دیدگی و یخ زدگی روی در رزوه های داخلی و خارجی حین سانتریفیوژ است. برای جلوگیری از این اتفاق در هنگام ایچاد پوشش گالولانیزه گرم با اضافه کردن زینک و نفود کردن ان به داخل فولاد باعث ایجاد پووشی مقاوم می شوند تا خراش و آسیبی به قطعات وارد نشود. عمر مفید به وسیله زنگ زدگی کاهش پیدا نکند.

قیمت ورق گالوانیزه در رایان استیل مهر

جمع بندی

در شرایطی که عوامل محیطی باعث فرسایش و زنگ زدگی فولاد و آهن می شود، از پوششی به نام گالوانیزه گرم استفاده می کنند. پیچ و مهره گالوانیزه گرم یکی از این محصولات است در سازه هایی که در فضای باز و تحت شرایط آب و هوایی گوناگون قرار دارند استفاده می شود. عدم خوردگی و زنگ زدگی از ویژگی های مهم آن ست که باعث افزایش طول عمر عمر قطعه می شود.

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.

مطالب پیشنهادی

پیچ و مهره داکرومات و کاربردهای آن

 سوالات متداول

پیچ و مهره گالونیزه گرم چه نوع پیچ و مهره ای است؟

این یک روش تولید پیچ و مهره نیست بلکه فرآیندی است که به وسیله آن پوششی بر روی آن ها قرار میگیر که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می شود.

کاربردهای پیچ و مهره گالوانیزه چیست؟

از این محصول برای سازه هایی که در شرایط دائم آب و هوایی مختلف قرار دارند استفاده می شود.

محصولات مرتبط

مقالات مشابه

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *