لوگوی رایان استیل مهر
رایان استیل
درحال بارگذاری...

تماس با کارشناسان

02132974

زمان پاسخگویی

۷ روز هفته و ۲۴ ساعته

ارسال ایمیل

info@rayansteel.com
ورق استیل بگیر - رایان استیل مهر
رایان استیل

تفاوت های ورق استیل بگیر و استیل نگیر

ورق استیل بگیر چیست؟

در صنایعی مانند ساخت و ساز، اینکه مواد استیل را به طور صحیح از هم دیگر تشخیص دهید بسیار ضروری است. ویژگی های استیل مانند مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالای مکانیکی، گستردگی در انعطاف پذیری جزوی مهم در پروژه های ساختمان سازی، تولید و ساخت خودرو و صنایع پتروشیمی هستند.

دو نوع استیل رایج وجود دارد که با نام ها استیل بگیر و نگیر شناخته می شوند که در کیفیت نتیجه تاثیر مستقیمی دارند. چیزی که این دو نوع را از هم متفاوت می کند، ترکیبات شیمیایی و خصوصیات مکانیکی است. در نوع بگیر نیکل وجود دارد که در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است و می تواند در شرایط سخت محیطی دوام بیشتری داشته باشد. در ترکیبات استیل نگیر، نیکل وجود ندارد که قیمت مناسب تری نیز نسبت به نوع دیگر آن دارد.

استیل بگیر

این فلز آلیاژی حاوی مقادیر زیادی نیکل در ترکیبات خود است. در واقع ترکیب این فلز چیزی بین فولاد و نیکل است که باعث به وجود آمدن خواص مکانیکی و فیزیکی مناسبی شده است. عنصر نیکل، به طور معمول چیزی بین 8 الی 30 درصد از ترکیب این استیل را در بر گرفته است که در برابر خوردگی و شرایط محیطی مختلف مقاومت بالایی را به همراه دارد.

البته، استحکام مکانیکی بالا، نشان دادن مقاومت در برابر دمای بالا و انعطاف پذیری قابل را نیز باید به ویژگی های  این آلیاژ اضافه کرد.

صنایع مختلف به دلیل همین ویژگی های گفته شده علاقه زیادی به این استیل دارند که می توان به صنایع پتروشیمی، خودروسازی، و ساخت و ساز اشاره کرد. مقاومت به خوردگی این فلز آلیاژی را به انتخاب مناسبی برای پتروشیمی بدل کرده است. این ویژگی در کنار ظاهری زیبا مورد توجه صنایع خودروسازی قرار دارد و مقاومت در برابر شرایط محیطی خاص نیز آن را به گزینه ای قابل اطمینان در ساخت و ساز و ساختمان سازی تبدیل کرده است.

تفاوت ورق استیل بگیر با استیل نگیر - رایان استیل مهر
تفاوت استیل بگیر و استیل نگیر

ورق استیل نگیر

این نوع ورق استیل از نوع آستنیتی است که بخاطر وجود نیکل استیل ضدزنگ گرید 300 است. اما چرا به آن “نگیر” می گویند؟ باید گفت که: دلیل این نام گذاری به دلیل عدم جذب آهنربا تویط این ورق است.

بله، درست شنیدید! آهنربا توانایی چسبیدن به این نوع ورق استیل را ندارد. ورق های گرید 300 در ترکیبات خود حاوی کروم هستند  که باعث قابلیت نگیر بودن می شود که همین ویژگی راهی ساده برای تشخیص استیل بگیر و نگیر است.

مهم ترین تفاوت استیل بگیر و نگیر

در این قسمت از مقاله به بررسی اصلی ترین و مهم ترین تفاوت این دو نوع استیل می پردازیم که خاصیت مغناطیسی آن ها است. می دانید که استانداردهای دسته بندی این ورق ها بسیار متنوع است اما مهم ترین آن ها بگیر و نگیر و خاصیت مغناطیسی است.

ساختار بلوری استیل بگیر،  یکی از دلایلی است که باعث چسبیدن و جذب آهن ربا می شود

تفاوت ها

از نظر ریزساختار

زمانی که ترکیبات شیمیای متفاوت باشد، قطعا در ریزساختارهای آن ها تفاوتی ایجاد می کند. ریزساختار، چینش فازهای موجود در آن است که به وسیله میکروسکوپ می توان آن ها را مشاهده کرد. مهم ترین عاملی که می تواند در ریزساختارها تفاوت ایجاد کند نوع و مقدار عناصری است که در ترکیبات فلز بکار می رود.

فولادهای ضدزنگ متناسب با ریز ساختارها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه چند دسته بندی مهم آن را برای شما آورده ایم.

فولاد ضدزنگ فریتی

Ferritic stainless steel، در ترکیبات خود 10.5 الی 27 درصد کروم و چیزی کمتر از 0.5 درصد نیکل دارد. ترکیب این عناصر در مجموع ساختاری کریستالی با نام BCC را ایجاد می کنند که باعث خاصیت مغناطیسی در این فولادها می شود و در دسته بگیر قرار می گیرد.

در صنایع پتروشیمی و لوله هایی که برای انتقال مواد نفتی استفاده می شود، ساخت اگزوز برای اتومبیل و وسایل کشاورزی از این فولاد یعنی فریتی استفاده می کنند که گرید 400 در این دسته هستند.

استنلس استیل آستنیتی

کروم، نیکل و منگنز عناصری اصلی هستند که در ترکیب فولاد آستنیتی وجود دارند. مقدار درصدی که از عناصر ذکر شده استفاده می شود به ترتیب:16 تا 20 درصد کروم، بین 7 تا 20 درصد نیکل است که نیکل به عنوان پایدار کننده فاز آستنیت به کار می رود که تمام این فولادها در دماهای مختلف از فاز آستنیت تشکیل می شوند.

همچنین برای اینکه استحکام فولاد را در دمای بالا حفظ کنند و مقاومت آن را در مقابل خوردگی افزایش دهند از نیکل بهره می گیرند. از همین رو در ساخت کوره ها و لوله هایی که وظیفه انتقال مواد شیمیایی را برعهده دارند از همچین آلیاژی استفاده می کنند.

اغلب، این فولاد نگیر است و خاصیت مغناطیسی ندارد. اما با انجام چند فرآیند سخت کاری و حرارتی می توان فریت آن را بالا برد و باعث بوجود آمدن خاصیت مغناطیسی در آن می شود. در این دسته (نگیر)، فولادهای ضد زنگ 200 و 300 قرار می گیرند.

استیل ضد زنگ مارتنزیتی

فولادهایی هستند که بعد از مرحله ریخته گری مذاب شدن، به سرعت سرد می شوند که دارای بیشترین درصد کربن در بین فولادهای ضد زنگ را دارند. این میزان کربن، سبب تشکیل کاربید کروم دانه های فولاد می شود و نتیجه آن کاهش مقاومت در برابر خوردگی است.

تفاوت در کاربرد و قیمت ورق استیل مارتنزیتی به دلیل مقاومت کمتر در برابر خوردگی است. البته استحکام و سختی بالاتری در این نوع فولاد نسبت به دو نوع قبلی وجود دارد. ساخت انواع کارد، فنر و قاشق از کاربردهای این فولاد است.

4 گروه از این استیل ضد زنگ وجود دارد که به نام های: کروم دار، کروم-نیکل، سختی پذیر و مقاوم به خزش شناخته می شوند و اکثریت آن ها دارای خاصیت مغناطیسی هستند.

مقایسه قابلیت جوشکاری

برای اینکه یک ورق استیل بگیر را جوش دهند کار سخت تری نسبت به استیل نگیر دارند که نیازمند مهارت و دقت بالا است. این به دلیل وجود مقدار کرین در ترکیبات هرکدام است و هرچه مقدار کربن بالاتری باشد جوشکاری نیز سخت تر خواهد شد.

ترکیب شیمیایی

نظر کسانی که بازار فعالیت دارند در مورد قیمت این استیل ها، به بگیر و نگیر بودن مرتبط است، اما باید به تفاوت های دیگر این دو گروه نیز توجه داشت زیرا دارای طیف گسترده ای است. اما از نظر شیمیایی، مهم ترین تفاوت مقدار نیکل موجود در ترکیب است. هرچه میزان نیکل بالاتر برود، خاصیت مغناطیسی کاهش می باید و به سمت نگیر بودن می رود.

نکته:

  • میزان کروم در ورق استیل بگیر بیشتر است.
  • فولادهای نگیر، نیکل بیشتری نسبت به انواع بگیر دارند.

انواع گرید

گریدهای مختلفی برای ورق استیل بگیر عرضه می شود که این به دلیل ویژگی های فنی، سختی، مقاومت به خوردگی و تحمل دما است.

  • 409
  • 410
  • 420
  • 430
  • 439
  • 443

اما گریدهای دیگری نیز وجود دارد. اگر کروم به میزان 12 درصد وجود داشته باشد، یک آلیاژ به نام استنلس استیل می شود. اما زمانی که مقدار کروم بالاتر برود باعث از دست رفتن خاصیت مغناطیسی فولاد می شود و استیل 304 یا استیل نگیر حاصل می شود. استیل های خانواده 300 به عنوان استیل ضد زنگ بسیار رایج هستند که دارای انواع مختلفی شامل: 303، 304، 305، 316، 321 و 347 هستند.

محبوب ترین گریدها

410: سختی و مقاومت بالا در برابر خوردگی، گازهای گرم، مواد غذایی، بخار، اسیدهای خفیف، آب شیرین هوای خشک و مواد قلیایی.

420: دارای سختی بالا به وسیله انجام عملیات حرارتی که در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و برای ساخت چاقو بسیار مناسب است.

430: استیل فریتی دارای استحکام بالا در برابر خوردگی و قابلیت تحمل دما تا حدودا 880 درجه سانتی گراد و اکسیداسیون تا 815 درجه.

304: پرکاربردترین گرید است که دارای طیف گسترده ای از کاربردها به واسطه خواص بسیار مناسب و مطلوب است. ازین ورق برای تولید لوازم آشپزخانه، وسایل و تجهیزات پزشکی و دارویی، استفاده برای تولید در صنایع خودروسازی، نفا و پتروشیمی و صنایع غذایی استفاده می کنند.

316: دومین ورق استیل پراستفاده در بازار است که به خاطر خواص مقاومت و ترکیب شیمیایی قیمت بالاتری نسبت به گرید 304 دارد. مقاومت در برابر خوردگی به دلیل وجود عنصر مولیبدن است که انتخابی مناسب برای استفاده در محیط های دریایی و کلریدی است.

استیل نسوز 321: ترکیب شیمیایی گرید 321 بسیار نزدیک به استیل 304 است اما عنصری که بین این دو تفاوت ایجاد می کند وجود تیتانیوم است که نسبت به اکسیداسیون مقاومت بالاتری دارد.

ورق 309 و 310: این دو گرید هم به عنوان ورق نسوز شناخته می شوند و محیط هایی که به مقاومت بالا در برابر حرارت نیاز است استفاده می شوند. ورق 310 به دلیل تحمل دمای کاری بالاتر قیمت بالاتری نسبت به 309 دارد.

راهنمای خرید ورق استیل – رایان استیل مهر

کاربردهای ورق استیل بگیر - رایان استیل مهر
کابردهای ورق استیل بگیر – رایان استیل مهر

کاربردهای ورق استیل بگیر

همانطور که گفتیم، استیل بگیر به دلیل داشتن ویژگی های متنوع کاربرد بسیاری نیز در صنایع مختلف دارد.این ورق ها بدلیل مقاومت در برابر ضربه و فشار در خودروسازی استفاده می شود. در تولید لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و … بدلیل داشتن عمر بالا و کاهش میزان خوردگی نیز از این ورق استیل استفاده می شود. همچنین در برخی صنایع دیگر مانند کابینت سازی و … نیز به عنوان یکی از متریال های پایه کاربرد دارند.

اما استیل نگیر کاربردهای متفاوت تری دارد و معمولا برای تولد کسپول ها، مخازن آب و تانکرها از آن استفاده می شود. این نوع ورق نیز در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و می تواند فشار را تحمل کند. برای همین در محیط هایی که مقاوم بودن در برابر دما ،فشار و پایداری بلند مدت ارجعیت دارد این ورق بهترین انتخاب است.

ویژگی بالا بودن میزان سختی، کاربردهای بیشتری نیز در زمینه های ساختمانی و صنعتی به همراه دارد. در تولید قاشق و چنگال، سینک ظرفشویی و مصارف سبک ساختمانی می توان گفت که تقریبا تمام کارخانه ها و مدیران پروژه ازین ورق استفاده می کنند که استحکام بالایی دارد.

قیمت ورق استیل بگیر

تعیین میزان بودجه برای هر پروژه بدون شک یکی از مراحل مهم آن است که تاثیر زیادی در قیمت نهایی محصول یا سازه دارد. ولی نمی توان به جد گفت که هزینه بیشتر به معنی کیفیت بالاتر است. کم نبودن اختلاف قیمت این دو ورق دلیلی است که در انتخاب بسیار وسواس داشته باشید.

قیمت استیل بگیر در بازار کمتر است اما باید دلیلی موجه برای این اختلاف قیمت وجود داشته باشد. بله، نیکل! وجود نیکل در نقش عنصری گران در ترکیبات فلزی این استیل دلیل بالاتر بودن قیمت آن است. شما می توانید در سایت رایان استیل مهر قیمت ورق استیل را به صورت روزانه مشاهده کنید.

سخن پایانی

به پایان این مقاله و بررسی تفاوت های ورق استیل بگیر و استیل نگیر رسیدیم. امیدواریم که این توضیحات برای شما مفید بوده و کمکی به افزایش آگاهی شما کرده باشد.

محصولات مرتبط

  • آخرین بروزرسانی ۳۰ مهر ۱۴۰۳

  • نام قطعه
  • قیمت

ورق استیل 316 ضخامت 5 رول عرض 150

316

3,980,000 3,582,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 5 برش خورده ابعاد 125*250

316

3,980,000 3,582,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 4 برش خورده ابعاد 150*300

316

3,980,000 3,582,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 3 برش خورده ابعاد 150*300

316

3,980,000 3,582,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 2 برش خورده ابعاد 150*300

316

3,980,000 3,582,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 20 برش خورده ابعاد 150*600

316

3,200,000 2,880,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 1.5 رول عرض 100

316 رول

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 1 رول عرض 150

316 رول

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 1 رول عرض 100

316 رول

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 8 برش خورده ابعاد 150*300

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 1 رول عرض 125

316 رول

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 1.5 رول عرض 1000

316 رول

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 8 ابعاد 3000*1500

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 6 رول عرض 1500

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 5 ابعاد 2500*1250

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 4 ابعاد 3000*1500

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 3 ابعاد 3000*1500

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 2 ابعاد 3000*1500

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 20 ابعاد 6000*1500

316

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

ورق استیل 316 ضخامت 1 رول عرض 1500

3,130,000 2,817,000

مشخصات
مورد استفاده

ساختمان سازی

حداقل سفارش

۱۰۰۰ کیلوگرم

برای ثبت سفارش با شماره
02172296000 تماس بگیرید.

نمودار تغییر قیمت

درحال بارگزاری

مقالات مشابه

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *