لوگوی رایان استیل مهر
رایان استیل
درحال بارگذاری...

تماس با کارشناسان

02132974

زمان پاسخگویی

۷ روز هفته و ۲۴ ساعته

ارسال ایمیل

info@rayansteel.com
کولیس چیست؟ - رایان استیل مهر
رایان استیل

آشنایی با کولیس و نحوه اندازه گیری با آن

از ابزارهایی با داشتن آن می توانید اندازه گیری هایی مانند عمق، قطر و ضخامت لوله را اندازه گیری کنید کولیس است که دقت بالایی دارد. از آنجایی که قطر، عمق، ضخامت و سایر این پارامترها  بسیار مهم هستند، از انواع مختلف کولیس برای اندازه گیری آن ها استفاده می شود.

اگر شما هم می خواهید با کولیس و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کولیس چیست؟

کولیس یک ابزار برای اندازه گیری دستی است که به وسیله آن می توان طول، عمق و قطر را اندازه گیری کرد. ظاهر این ابزار شبیه به خطکش است که شاخک مانندهایی در بالا و پایین وجود دارد که برخی با عقربه های ساعتی و یا صفحه ای دیجیتال همراه هستند.

تاریخچه ساخت کولیس

طبق مطلعات و تحقیقات انجام شده، تاریخ پیدایش و اختراع کولیس به قبل از میلاد مسیح بر میگردد که به صورت چوبی ساخته می شدند. شاخک هایی که برای کولیس چوبی وجود داشت به صورت ثابت و متغیر بود که یونانیان و رومیان باستان و حتی ساسانیان از آن استفاده می کردند. در مورد کولیس های امروزی دو تاریخ وجود دارد که یکی مربوط به سال 1914 در ژاپن و دیگری به سال 1963 فرانسه بر می گردد.

کاربرد کولیس

زمانی که بخواهند فاصله ها و میزان آن ها را اندازه گیری کنند باید از ابزارهای اندازه گیری استفاده کنند که مدل های مختلفی از آن وجود دارد. اما برای استفاده از این ابزار باید بدانید که چگونه با آن کار کنید. کولیس برای مشاغلی مانند نجاری، تراشکاری، تاسیسات و مشاغل مهندسی کاربرد بسیار مهمی دارد.

انواع کولیس

کولیس ساده یا ورنیه

این شکل ساده و ابتدایی از نوع کولیس های اولیه است که دهانه ای ثابت دارد و برای اندازه گیری میزان قطر داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت انتهایی دو شاخک بلند، قسمت پایین دو شاخک کوتاه قرار دارد. نحوه کار با آن بسیار آسان است و اندازه هایی تا 30 سانتی متر را با دقت مورد قبولی اندازه گیری می کند.

مزایا و ویژگی های کولیس ساده

  • دقت بالا در اندازه گیری در دو مقیاس اینچ و متر
  • قابل استفاده روی قطعات مختلف
  • عمر مفید بسیار زیاد

معایب

  • ممکن است خواندن در برخی مواقع برای افراد تازه کار دشوار باشد.

عقربه ای یا ساعتی

گفته شد که روی برخی کولیس ها صفحه هایی با عقربه ساعتی نیز وجود دارد که دلیل این نامگذاری هم همین است. این یک درجه سنج است که هنگام باز و بسته شدن شاخک ها میزان اندازه را می توان از روی عقربه ها محاسبه کرد.

کار با این ابزار راحت است که اندازه های بین 15 تا 30 سانتی متر را می توان به راحتی با آن اندازه گیری کرد. دلیل دقت بالای این ابزار، وجود چرخ دنده های کوچکی است.

ویژگی و مزایا

  • خواندن آسان اعداد نشان داده شده
  • عدم نیاز به باتری جهت نمایش اعداد
  • دارای صفحه نمایش عقربه ای

معایب

  • حساس به شرایط خاص آب و هوایی مانند گرمای شدید یا رطوبت بسیار بالا
  • دشوار بودن تعمیرات این دستگاه

کولیس دیجیتال

شکلی مدرن و پیشرفته از کولیس است که دارای یک صفحه نمایش دیجیتال است که نسبت به مدل های قبلی گفته شده دقت بسیار بالاتری دارد. مقیاس های مختلف مانند اینچ، متر، فوت و غیره را با کمک کولیس دیجیتال اندازه گیری و محاسبه کرد. همانند مدل عقربه ای دارای شاخک های بلند و کوتاه است و به راحتی می توان قطر داخلی و خارجی و عمق را با دقت یک صدم میلی متر اندازه گیری کرد.

ویژگی و مزایا

  • نمایش مقیاس مختلف متر، اینچ، فوت
  • خواندن آسان
  • قابلیت ذخیره اطلاعات
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر

معایب

  • تعمیر دشوار
  • در برخی از شرایط آب و هوایی ممکن است دچار خطا شود

نحوه اندازه گیری و خواندن کولیس

مهم ترین قسمت کار با کولیس دانستن نحوه اندازه گیری و محاسبه آن است. در مدل های ساده و عقربه ای، خواندن فواصل بسیار راحت است در صفحه نمایش نشان داده می شود.  به این دلیل باید نحوه خواندن و اندازه گیری را یاد بگیرید که بتوانید بهترین استفاده را ازین ابزار داشته باشید.

کاربردهای کولیس - رایان استیل مهر

برای اندازه گیری با کولیس مکانیکی یا ساده به عنوان اولین اقدام میزان فاصله را با کمک فک ها مشخص می کنیم. پس از انجام این کار یک عدد ثابت روی خط کش و یک عدد متحرک بر روی ورنیه مشاهده می شود. به طور معمول این عدد به صورت اعشاری است. توجه داشته باشید که روی کدام عدد خط کش ثابت و ورنیه منطبق هستند. عدد متقارن روی خط کش ثابت و ورنیه، میزان اندازه بدست آمده است.

کولیس و راهنمای اندازه گیری آن – رایان استیل مهر

مثال:

قطر بیرونی یک شی، بعد از اندازه گیری 12 میلی متر روی خط کش اصلی است و عددی که روی ورنیه نشان داده می شود بین 12 و 13 میلی متر است. برای اینکه اندازه اصلی را در نظر بگیریم باید ببینیم که روی خط کش اصلی و ورنیه، کدام یک از عددها روی هم منطبق هستند.

مراحل خواندن

  • پیدا کردن مقیاس اصلی.
  • عددی که در مقیاس اصلی، با علامت صفر در مقیاس ورنیه هم پوشانی دارد را پیدا کنید.
  • در مقیاس ورنیه، عددی را پیدا کنید که در مقیاس اصلی با علامت صفر هم پوشانی دارد.
  • ضرب کردن اندازه گیری ورنیه با دقت اندازه گیری کولیس
  • اضافه کردن اندازه گیری اصلی به اندازه گیری ورنیه

نکات مهم در خواندن

  • در نظر گرفتن دقت اندازه گیری کولیس
  • از وارد شدن فشار محکن توسط فک ها به جسم اطمینان داشته باشید.

خطای صفر در کولیس

هنگامی که کولیس در حالت بسته قرار دارد، باید شاخک ها بر عدد صفر بر هم منطبق باشند. در غیر این صورت اصطلاحا خطای صفر وجود دارد که معنی آن این است که خطکش اصلی و ورنیه در عدد صفر یکسان نیستند.

دو نوع خطای صفر رخ می دهد. حالت اول به این صورت است که اگر صفری که نمایش داده می شود بر روی ورنیه سمت راست خطکش اصلی باشد که به آن خطای صفر مثبت می گویند ولی اگر در حالت دوم، صفر روی خطکش ورنیه سمت چپ خطکش اصلی باشد خطای صفر منفی است.

تبدیل مقیاس اینج به میلی متر

ممکن برخی از کولیس ها تنها قابلیت اندازه گیری به اینچ یا میلی متر را داشته باشند. بنابراین نیاز دارید که توانایی تبدیل این دو مقیاس به یکدیگر را داشته باشید.برای این کار نیاز به یک فرمول دارید که در ادامه به شما آن را می گوییم.

۱ اینچ برابر  است با ۲۵.۴*۱ میلی متر

۱ میلی متر برابر است با ۱/۲۵.۴ اینچ

سخن پایانی

ابزارهای زیادی را برای انواع اندازه گیری ها اختراع کردند. از اندازه گیری های بسیار بزرگ تا مقیاس های بسیار بسیار کوچک همه ابزاری برای اندازه گیری دارند. کولیس، یکی از این ابزارهای اندازه گیری است که می توان به وسیله آن قطر، ضخامت، عمق و شعاع اشیا را اندازه گیری کرد. در این مقاله به بررسی، نحوه کارکرد و خواندن کولیس پرداختیم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

مطالب پیشنهادی

لوله اسپیرال و کاربردهای آن

تفاوت لوله تست آب با سایر لوله ها

کاربردهای لوله درز ماهیچه ای چیست؟

سوالات متداول

کولیس چیست؟

ابزاری برای انداره گیری ضخامت، شعاع، قطر و عمق لوله است که از قرن ها پیش مورد استفاده قرار می گیرد و دارای انواع مختلفی است.

کولیس ورنیه؟

این شکل ساده و ابتدایی از نوع کولیس های اولیه است که دهانه ای ثابت دارد و برای اندازه گیری میزان قطر داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

کولیس دیجیتال چیست؟

شکلی مدرن و پیشرفته از کولیس است که دارای یک صفحه نمایش دیجیتال است که نسبت به مدل های قبلی گفته شده دقت بسیار بالاتری دارد.

محصولات مرتبط

مقالات مشابه

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *